محمد رضا رضوانی؛ مهدیه صباغ پور آذریان؛ سعید شفیعا
چکیده
حکمروایی رویه ایست که با تمام گستردگیها نهایتا رسالت ارتقاء کیفیت خدمات دولت به شهروندان را در چارچوب شاخصهایی مانند شفافیت، عدالت، مشارکت، اثربخشی و انعطاف پذیری به دوش میکشد. هدف این پژوهش بررسی نقش بازیگران کلیدی گردشگری الکترونیکی ایران در تحقق حکمروایی الکترونیکی میباشد لذا شاخصهای حکمروایی خوب به تفکیک بازیگران اصلی ...
بیشتر
حکمروایی رویه ایست که با تمام گستردگیها نهایتا رسالت ارتقاء کیفیت خدمات دولت به شهروندان را در چارچوب شاخصهایی مانند شفافیت، عدالت، مشارکت، اثربخشی و انعطاف پذیری به دوش میکشد. هدف این پژوهش بررسی نقش بازیگران کلیدی گردشگری الکترونیکی ایران در تحقق حکمروایی الکترونیکی میباشد لذا شاخصهای حکمروایی خوب به تفکیک بازیگران اصلی حوزه گردشگری الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفتند. روش این پژوهش از نظر جهت گیری از نوع کاربردی با صبغه کیفی و دارای استراتژی پیمایشی است. لذا ضمن مرور و تحلیل مبانی نظری، مراجعه به اسناد کتابخانه ای و با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی به مصاحبههای اکتشافی پرداخته شد و مصاحبهها تا اشباع نظری محقق ادامه یافتند. نتایج تحقیق که در قالب مدل تحلیلی ارائه شده است نشانگر تاثیر مشروط، حالت منفعل و در مواردی تاثیر محدود دولت، خدمات رسانهای الکترونیکی و مصرف کنندگان الکترونیکی ایران بر رویههای حکمروایی خوب میباشد. نتایج نشان داد که هر چند قوانین مناسبی برای دستیابی به حکمروایی خوب وجود دارد اما ذات بین بخشی بودن گردشگری و نبود نگاهی یکپارچه و راهبردی، اجرا نشدن کامل استعدادهای موجود در قوانین و نهادهای پیش بینی شده، تضاد منافع و قدرت بازیگران در کسب منافع عمومی زمینه دسترسی به حکمروایی خوب را با چالش روبرو کرده است.